zaterdag 24 december 2011

Kerstengel???


Gisteren las ik mijn kinderen het kerstverhaal voor. Zelf ben ik niet religieus opgevoed maar ik vind het wel leuk en belangrijk om het verhaal achter kerstmis door te geven. Terwijl ik voorlas kreeg ik kippenvel. 

“Plotseling werd het licht, zo licht alsof het bijna dag werd. Maar dat werd het niet. Het licht kwam van een engel. Een engel die een boodschap kwam brengen van god. In Bethlehem is een kindje geboren dat Jezus heet en dat alle mensen gelukkig zal maken.”

Elk kerstverhaal gaat over een heldere ster aan de hemel die de weg wijst naar dat bijzondere kind Jezus Christus. Zou deze heldere ster, of engel, misschien iets anders kunnen zijn? Zou het een boodschap van wezens van elders uit het universum kunnen zijn? 

Ik heb ooit eens een aflevering van Ancient Aliens gezien waarin verschillende religies onder de loep worden genomen en er wordt gefilosofeerd over de rol van deze boodschappers van god o.a. Jezus, Boedha, Krishna etc. Zij kwamen allemaal op Aarde om de mensheid te leren wat aardiger voor elkaar te zijn, ieder op hun eigen manier. Veel stukken uit de bijbel zijn op buitenaardse wijze in te vullen. Als je het woord engel bijvoorbeeld vervangt door Alien, krijg je al een heel ander verhaal. Ook de ark van Noah kun je op een andere manier zien als een schip: een ruimteschip. Ik heb niet veel verstand van religie maar deze benadering vind ik interessant.

Helemaal bijzonder vind ik dat er op kerstavond een komeet langs onze hemel scheert. Kondigt deze heldere ‘ster’ misschien ook de geboorte van iets bijzonders aan?




Ik wens jullie fijne feestdagen!

ê













Geen opmerkingen:

Een reactie posten